fbpx

A sport nem csak vonalainknak tesz jót, erősíti immunrendszerünket is. A fizikai aktivitás lendületbe hozza a keringési rendszert, a szív mozgás közben több vért pumpál.

A fokozott vérkeringés hatására az immunsejtek is nagyobb erővel lendülnek támadásba a kórokozókkal szemben. A sportnak emellett stresszoldó szerepe is van. A tartós stressz gyengíti az immunrendszert. Ha rendszeresen sportol, erősítheti az ellenállóképességét, ám legyen óvatos! A túl sok sport gyengítheti is az immunrendszert! „Köztudott például, hogy az élsportolók sokkal fogékonyabbak a fertőzésekre.” – magyarázza Reinhold Schmidt, immunszakértő. „Aki túl sokat követel testétől, az ahelyett, hogy oldaná a stresszt, stresszhelyzetet alakít ki.

A szabadban való mozgás kétszer olyan hatékony, mintha edzőteremben edzene. Például egy szabadban tett séta felébreszti életkedvünket és immunrendszerünket is. A friss, főként hűvösebb levegő serkenti a vérkeringést. A fűtött helyiségek levegője árt a légutak nyálkahártyájának. A rosszul szellőzött helyiségekben a kórokozók könnyebben megtelepednek a légutakban. A szabadban télen is jólesik fellélegezni.

sport

Hogyan segít a rendszeres mozgás abban, hogy távol tartsuk a betegségeket?
Immunrendszerünk erősítéséhez többféle módon járulhatunk hozzá. Ilyen például a tüdő átlélegeztetése, amit leginkább légzőgyakorlatokkal, jógával, meditációval érhetünk el. Fontos a szív- és érrendszer karbantartása is, aminek legjobb eszköze az aerob tréning.

A sport segít, hogy növeljük a mobilizálható vérsejtjeink számát, valamint hozzájárul az anyagcsere normalizálásához és gyorsításához – így hamarabb kiürülnek szervezetünkből a káros anyagok, növelve az immunrendszer aktivitását.

Erősíti a védekezőrendszerünket a rendszeres izzadás, a bőrön és a kiválasztószerveken keresztüli méregtelenítés, ami a testedzés mellett szaunával és megfelelő folyadékbevitellel érhető el.

Bokros teendőik mellett sokan elképzelhetetlennek tartják, hogy a sportot beépítsék a hétköznapjaikba. Pedig nagyon fontos, hogy a mindennapi stresszhatásokat kezelni tudjuk. Köztudott, hogy a hosszan tartó, krónikus stresszhelyzetek gyengítik az immunrendszert, ezért ne sajnáljunk időt szakítani magunkra a rohanó hétköznapokban sem egy jóleső edzéssel, masszázzsal, jógával, sétával, meditációval vagy csak egy kis zenehallgatással.

Már a mérsékelt intenzitású és időtartamú fizikai aktivitás is képes javítani az egészségi állapotot és az élet minőségét, ne tántorítson el senkit, ha nem tud naponta több órát edzésre szánni!

Aki beteg, pihenjen!
A betegség, sérülés idején űzött sportolás két szempontból sem kifizetődő: egyrészt ilyenkor az immunrendszer nem tud hatékonyan védekezni a kórokozók ellen, másrészt a „túlélés” érdekében szervezetünk számára az immunfolyamatok működtetése az elsődleges, tehát az edzés sem fog jól menni.

forrás: www.webbeteg.hu, www.napidoktor.hu